Bude generálnym biskupom evanjelikov žena?

V ECAV na Slovensku sa majú v júni alebo júli konať voľby nového vedenia cirkvi. Vo funkciách končia generálny biskup Miloš Klátik a generálny dozorca cirkvi Imrich Lukáč. Mandát im uplynie 31. októbra 2018.

Voľby sa uskutočnia na volebných konventoch všetkých cirkevných zborov ECAV na Slovensku 17. júna, 24. júna a 1. júla. Konajú sa každých šesť rokov. Funkčné obdobie členov nielen generálneho, ale i dištriktuálneho a seniorálneho predsedníctva trvá šesť rokov s jedným možným opakovaním. Klátik z toho dôvodu nemôže kandidovať (bolo načase-pozn.autora). Za generálneho biskupa bol zvolený v rokoch 2006 a 2012.

Ak by si slovenskí evanjelici vybrali za nového generálneho biskupa ženu, išlo by o historický slovenský precedens.

Novým generálnym biskupom Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania (ECAV) na Slovensku sa môže stať aj žena. Slovenskí evanjelici by tak mali po prvý raz v histórii na tomto poste ženu. Voľby nového generálneho biskupa ECAV na Slovensku budú v júni a júli. ECAV o tom informovala na svojom webe.

O funkciu generálneho biskupa ECAV na Slovensku sa uchádzajú dve ženy a dvaja muži. Prvou je Sidonia Horňaková, ktorá pôsobí ako seniorka Bratislavského seniorátu, druhou uchádzačkou je Katarína Hudáková, ktorá doteraz bola zástupkyňou biskupa Východného dištriktu cirkvi.

O tento post sa uchádza aj senior Marián Kaňuch, ktorý pôsobí ako zborový farár v Žiline, ale aj Ivan Eľko. Ten bol v roku 2017 zvolený za predsedu Synody ECAV za ordinovaných.

Voliť sa bude aj generálny dozorca. Na túto funkciu je len jeden kandidát, a to Ján Brozman.

6 odpovedí na „Bude generálnym biskupom evanjelikov žena?“

  1. My presídlenci sme prevážne evanjelici-lutheráni, i keď do kostola nechodíme, tradície nepustia, sledujeme dianie na politickej scéne.
    Monitor z média 30.januára 2019:
    V Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania (ECAV) na Slovensku môže vzniknúť hlboký rozkol, myslí si to nový generálny biskup ECAV Ivan Eľko. Podľa jeho slov ECAV prežíva krízu vzťahov, uviedol to na stretnutí s novinármi.
    „Doposiaľ sme nič také nemali a nemáme v tejto chvíli akoby také know-how, čo v takejto situácii robiť,” povedal Eľko. Nové vedenie ECAV za.januára to viní najmä Asociáciu slobodných zborov ECAV na Slovensku, ktorá vznikla na konci roka 2018. „Cítime sa ako v dome, ktorý horí,” povedal generálny biskup.

    Eľko poznamenal, že sa s iniciátormi asociácie chcel stretnúť. „Prišli správy, že asociácia už je zaregistrovaná a reprezentuje sa množstvom sympatizantov,” poznamenal generálny biskup. Zároveň tvrdí, že s týmito ľuďmi sa môže nové vedenie ECAV rozprávať, avšak podľa jeho slov to už žiadny význam mať nebude. “Oni už tú asociáciu zaregistrovali. Bude to obrovská téma, s ktorou budeme zápasiť. Je to niečo nové, nič o tom nevieme a je to anonymné. Neviem, na ktoré telefónne číslo mám volať, aby som sa s niekým z asociácie rozprával,” vysvetlil.

    Biskup Západného dištriktu ECAV Ján Hroboň túto situáciu nevníma až tak dramaticky ako generálny biskup. „Som skôr optimista a neverím, že k reálnemu štiepeniu dôjde. Cirkev je tu 500 rokov. Možno sú zbory zneistené, ale nemyslím si, že rozkol je taký hlboký,” uviedol.

    Zbor evanjelických biskupov k situácii v ECAV napísal pastiersky list, ktorý sa čítal v kostoloch uplynulú nedeľu (27.1.). V liste sa uvádza, že “jednota cirkevných zborov je vážne ohrozená”.

    „Konkrétne menovateľní ľudia prekročili neprekročiteľnú hranicu: do spolku volajú celé cirkevné zbory. Chcú ich združiť na princípe odmietnutia legitímneho vedenia cirkvi a domáhajú sa opakovania volieb. Používajú Pavlov koncept slobody od zákona a hovoria o slobode od strachu z represií, od mamony, manipulácie, hoci nové vedenie ešte neurobilo ani jedno zásadné rozhodnutie,” uvádza sa v liste. Biskupi okrem iného uviedli, že títo ľudia šíria strach z toho, aké defekty bude mať onedlho ECAV.

    Pastiersky list ako zastrašovanie?
    Asociácia slobodných zborov ECAV vo svojom vyhlásení uviedla, že pastiersky list je namiesto duchovného posolstva koncipovaný ako zastrašovanie cirkevných zborov, ktoré vstúpili alebo by chceli vstúpiť do novovzniknutej asociácie. V stanovisku sa píše, že asociácia vznikla koncom minulého roka ako nepolitické a nezávislé záujmové združenie evanjelických právnických osôb zo spontánnej iniciatívy a potreby cirkevných zborov ECAV na Slovensku. “Cieľom Asociácie slobodných zborov ECAV nikdy nebolo a nie je rozdelenie cirkvi,” uvádza sa v stanovisku.

    „Zbor biskupov ECAV na Slovensku sa odklonil od učenia Martina Luthera a verejne sa spreneveruje jeho odkazu, keď vydalo pastiersky list namierený proti asociácii,” píše sa v stanovisku. V asociácii sa združujú všetky cirkevné zbory, ktoré “odmietajú nelegitímny spôsob, akým boli vedené minuloročné voľby v cirkvi, čím sa narušili vzťahy medzi evanjelikmi v evanjelickej cirkvi, pretože reformačné princípy v ECAV hovoria o demokratických voľbách a tieto princípy boli v minuloročných voľbách spochybnené”.
    PS: pozrel som si aj web Asociácie https://volbyecav.sk/stanovy-aszecav/

  2. Nedá mi aby som nepredstavil názor ECAV k voľbám prezidenta ako reakciu na slová arcibiskupa Jána Oroscha…
    BRATISLAVA, sobota 9.marca 2019
    Evanjelická cirkev augsburského vyznania (ECAV) na Slovensku nepreferuje žiadneho konkretneho kandidáta na funkciu prezidenta SR.
    “Snažme sa o to, aby sa na čelo krajiny postavili ľudia, ktorí budú obhajovať transparentnosť správy vecí verejných, podporovať občiansku spoločnosť, slušné formy komunikácie a budú morálnymi vzormi. Ctíme si kandidátov, ktorí rešpektovali a rešpektujú občianske práva a náboženskú slobodu”, uviedlo Predsedníctvo ECAV. Dodali, že sa spoliehajú na občiansku zodpovednosť členov cirkvi a rešpektujú ich slobodné rozhodnutie, a zároveň vyzvali občanov na účasť vo voľbách. (sita)

  3. RE: Štefan Adamec 12. MARCA 2019 O 10:37
    Na začiatku marca sa so Šefčovičom stretli predstavitelia katolíckej Konferencie biskupov Slovenska. Keď sa redaktori spýtali biskupov, či sa plánujú stretnúť aj s ostatnými kandidátmi na prezidenta, odkázali, že nie.
    Šefčoviča minulú nedeľu počas kázne podporil trnavský arcibiskup Ján Orosch . Kritizoval Čaputovú za to, že by nezakazovala potraty a neprekážajú jej zväzky homosexuálov a ich adopcie detí.
    Svojho predchodcu, arcibiskupa Roberta Bezáka, zase kritizoval za to, že podporil Čaputovú, a homosexuálov sa podľa neho zastal dokonca aj konzervatívny a katolícky kandidát na prezidenta František Mikloško.
    Veriacim v trnavskej katedrále tak po kázni zostali len dvaja nekritizovaní významní kandidáti – Šefčovič a Harabin.
    Politológovia si myslia, že Šefčovič sa na konzervatívca a kresťanského politika zmenil najmä kvôli Harabinovi, ktorý mu môže zobrať voličov.

  4. Slovenskí biskupi zasiahli dvakrát výraznejšie do marcových prezidentských volieb. Prvýkrát, keď iniciovali stretnutie s kandidátom Smeru-SD Marošom Šefčovičom a druhýkrát, keď trnavský arcibiskup Ján Orosch v živom televíznom prenose vyhlásil, že voliť Zuzanu Čaputovú je ťažkým hriechom.
    Pán Bada ďakujem za rozšírenie mojho komentára, chcelo by sa doplniť aj to, že ani katolíci nie všetci podporujú nešťastné politické zasahovanie biskupov do volby prezidenta/tky.
    Nasvedčuje tomu názor knaza Halíka:

    Teraz už radšej mlčať, kľačať a modliť sa. To je rada, ktorú adresuje slovenským biskupom známy katolícky kňaz, spisovateľ a filozof Tomáš Halík. O tom, prečo sa rozhodol podporiť pred prezidentskými voľbami Zuzanu Čaputovú, či ako vníma posledné kroky predstaviteľov katolíckej cirkvi na Slovensku, povedal v rozhovore pre Aktuality.sk.
    Prečo ste sa rozhodli podporiť Zuzanu Čaputovú?

    Z niekoľkých dôvodov. Po prvé: mám rád Slovensko a záleží mi na jeho dobrej budúcnosti a záleží mi na víťazstve demokracie nad populizmom v postkomunistických krajinách.

    Súhlasím s najskúsenejším českým politikom Karlom Schwarzenbergom, že Zuzana Čaputová predstavuje veľkú nádej nielen pre Slovensko, pre mobilizáciu jeho morálnych síl a jeho povesť v zahraničí, ale tiež pre celú strednú Európu.

    Mohol by to byť začiatok konca nebezpečných orbánovských pokusov o „neliberálnu demokraciu”, teda autoritatívny nedemokratický štát.

    Po druhé: cítim zodpovednosť za vierohodnosť kresťanstva a česť katolíckej cirkvi. Preto som sa prišiel pani Čaputovej ospravedlniť za hlúpe a agresívne útoky na jej adresu z istých katolíckych kruhov.

    Budúca prezidentka Slovenskej republiky by mala vedieť, že hlasy niekoľkých klerikálnych obmedzencov nie sú jediným hlasom cirkvi.

    Prosili ma o to aj mnohí slovenskí katolícki študenti v Prahe, aby som jej povedal, že sa hanbia za predstaviteľov cirkvi, ktorí takto vystupujú.

    Zuzana Čaputová pritom neskrýva svoj pozitívny postoj k adopcií detí pármi rovnakého pohlavia. Neprekáža vám to?

    Úplne odmietam takýto obmedzený raster katolíckeho kádrovania, ktorý je sústredený na tri veci, ktoré prezident aj tak nemôže ovplyvniť, pretože o nich rozhoduje parlament.

    Toto zúžené videnie úplne prehliada hodnoty, ktoré skutočne ukazujú mravný profil kandidáta: jeho vzťah k ľudským právam a rovným príležitostiam pre všetkých, občianskym slobodám, slobode presvedčenia, vzdelania, ekologickej zodpovednosti, kultúre práva, sociálnej spravodlivosti, spravodlivosti pre menšiny a podobne.

    Pápež František nazval toto „zaseknutie sa“ a fixáciu katolíkov iba na pár vecí okolo sexuálnej morálky pravým menom – je to neurotická obsesia. Už by sme sa konečne mohli zaujímať o niečo iné, dôležitejšie.

    Od katolíckeho kňaza by sa pritom skôr dala očakávať podpora Františka Mikloška, bývalého disidenta a organizátora Sviečkovej manifestácie v roku 1988.

    Fero Mikloško je môj dávny a vzácny priateľ z čias disentu, skvelý človek, hlboko si ho vážim. Ale obávam sa, že jeho čas pre aktívnu politiku už skončil a výskumy ukazujú, že hlas pre neho by bol, bohužiaľ, nakoniec strateným časom.

    Myslím si, že by teraz mal skôr podporiť Čaputovú – tým skôr, že ho s ňou teraz spojil spoločný „výprask z kazateľnice“. Ukázalo by sa tým, že Boh je tak mocný, že nakoniec môže pôsobiť aj skrz istého arcibiskupa.

    Zuzana Čaputová v rozhovore pre Aktuality.sk hovorí, že verí v Boha, ale jej viera sa odohráva skôr v jej vnútri a do kostola chodí predovšetkým, keď tam môže byť sama len s Bohom. Ako vnímate takúto vieru?

    Prišiel som do Bratislavy tiež preto, aby som si s ňou v osobnom rozhovore, ktorý bol úprimný, dlhý a viac duchovný než politický, overil svoj dojem, že Zuzana Čaputová je nielen morálny, ale naozaj duchovný človek.

    A tento pocit z nej po našom stretnutí naozaj mám. Myslím si, že je dokonca oveľa hlbšie a poctivejšie spirituálna, než mnohí „funkcionári“ cirkvi. A veľmi si vážim, že na rozdiel od niekoľkých ďalších kandidátov z toho nechce „vytrieskať“ politické body.

    Je to čoraz častejší fenomén, keď ľudia hovoria o svojej viere podobným štýlom ako Zuzana Čaputová. Prečo si ľudia myslia, že k viere Boha nepotrebujú nič viac?

    Ak budú cirkev reprezentovať ľudia ako arcibiskup Orosch, nikto sa nemôže čudovať, že premýšľajúci a vzdelaní ľudia, predovšetkým mládež, sa k takejto podobe cirkvi obrátia chrbtom. Že sa kostoly začnú vyprázdňovať.

    A pokiaľ cirkev neponúkne vierohodnejšiu a kultivovanejšiu alternatívu, budú ľudia hľadať svoje vlastné cesty k Bohu.

    Z rôznych dôvodov mnoho ľudí – hlavne, keď sa dnes ukázalo masové pokrytectvo v klére, že práve tí najkonzervatívnejší v skutočnosti žili dvojaký život a robili práve to, čo tak hlasno odsudzovali – dnes opúšťa cirkev.

    Zaujímavé je, že sa väčšinou ale nestávajú ateistami. Cirkev sa nesmie vzdať zodpovednosti za týchto frustrovaných katolíkov, musí im vedieť najprv načúvať. Mám teraz za sebou rozhovory s ľuďmi, ktorí boli zneužívaní kňazmi a verte, že sú to veľmi ťažké a bolestivé zážitky.

    Ak je takáto viera autentická, dá sa povedať, že je lepšia, ako keď si človek chodí do kostola odsedieť jednu hodinu v nedeľu, no vnútorné prežívania chýba?

    Ježiš hovorí jasne: vieru je treba preukázať činmi, nestačí hovoriť: Pane, Pane. Ježiša nezaujíma naše zbožne vystrojené a navoňané nedeľné ja, ale naše naozajstné každodenné ja. Naše srdce.

    Trnavský arcibiskup Ján Orosch v živom televíznom prenose vyhlásil, že voliť Zuzanu Čaputovú je ťažkým hriechom. Rezonovali tieto slová aj u vás v Česku? Majú biskupi tendenciu zasahovať podobným štýlom do volieb aj v Česku?

    Našťastie, naši biskupi už vedia to, čo biskupi vo všetkých civilizovaných krajinách: že podporovať nejakého kandidáta z kazateľníc znamená dať mu bozk smrti. Je to úplne kontraproduktívne.

    Mnoho slovenských katolíkov mi napísalo, že práve Oroschovo kázanie rozhodlo: primälo ich, že dajú svoj hlas Čaputovej.

    Podľa platného sociálneho učenia cirkvi je nemravné, aby cirkev uzatvárala „registrované partnerstvo“ s nejakou politickou stranou alebo politikom. Ak sa k tomu vyjadruje biskup či kňaz, nech hovorí za seba ako občan.

    Cirkev ako taká si musí zachovať slobodný odstup od tejto konkrétnej roviny mocenskej politiky, môže iba pripomínať všeobecné morálne princípy. Katolík sa má vo voľbách rozhodovať podľa svojho svedomia, rozumu a skúseností.

    Mám pocit, že sa to deje už aj na Slovensku: ak sa biskupi vyjadrujú ku kandidátom, pokiaľ viem, tak to veľa katolíkov berie skôr ako informáciu o kvalite týchto biskupov, než o kvalite kandidátov.

    Svet aj cirkev sa nezadržateľne menia a tí, ktorí mentálne zostávajú v predminulom storočí, sa stávajú smiešnym.

    Arcibiskup Orosch vložil Františkovi Mikloškovi do úst aj slová o LGBTI komunite, ktoré ale nikdy nepovedal. Hovorí sa aj o tom, že si trnavský biskup takto vyrovnával účet so svojim predchodcom Róbertom Bezákom. Nie je to vec, ktorú by mala KBS riešiť minimálne interne? Ako sa mala zachovať TV Lux, ktorá prenášala tento priamy prenos? Nezneužil ju biskup na vlastné záujmy?

    Orosch pripísal nielen Mikloškovi, ale podobne aj pani Čaputovej názory, ktoré nikdy nezastávala.

    Ak je niečo hriech a verejné pohoršenie, potom je to klamstvo a ohováranie so zámerom poškodiť blížneho a jeho dobrú povesť. Navyše šírené do katolíckych médií. Ako s tým človek naloží vo svojom svedomí, ako s tým naloží televízia LUX a biskupská konferencia, to je ich vec. Do toho im naozaj neplánujem hovoriť.

    A spomínané stretnutie biskupov a kandidáta Smeru-SD? Vybočuje z rámca, ako by biskupi mali vystupovať pred voľbami alebo je to v poriadku?

    Nepoznám pozadie tohto stretnutia, ale biskupi určite mohli odhadnúť, že člen komunistickej strany, vyškolený v Moskve, si z fotografií z tohto stretnutia a z niekoľkých fráz o „tradičných hodnotách” urobí lacné lákadlo na voličov. Ale ja by som slovenských voličov nepodceňoval. Koniec koncov, čoskoro uvidíme.

    Ako v tomto kontexte vnímate, že v prípade kandidátov, ktorí šíria fašistické či extrémistické myšlienky, zostali biskupi akoby hluchonemí?

    Niekedy sa dá hrešiť nielen slovom, ale aj mlčaním alebo neschopnosťou rozlíšiť „čas k hovoreniu a čas k mlčaniu”.

    Čo by ste teda od cirkevných predstaviteľov očakávali skôr pred voľbami?

    Teraz už radšej mlčať, kľačať a modliť sa.

  5. K otázke : “Ako sa mala zachovať TV Lux, ktorá prenášala tento priamy prenos ? ”
    Televízia LUX je len sprostredkovateľom, predsa televízny štáb nemohol (alebo áno ?! ) dopredu vedieť s akým vyhlásením – a či vôbec s nejakým vyhlásením – predstúpi trnavský arcibiskup Ján Orosch v živom televíznom prenose. Žiadna televízia by nemala byť súdnym arbitrom. Skôr si myslím, že aj vďaka televízii LUX sa široká verejnosť dozvedela viac o myšlienkových pochodoch trnavského arcibiskupa.
    Vážim si Evanjelickú cirkev augsburského vyznania na Slovensku, za to, že nepreferuje žiadneho konkrétneho kandidáta na funkciu prezidenta SR, čím rešpektuje slobodné rozhodnutie členov cirkvi.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.